
در عصر امروز، بیش از میلیون ها وب سایت متعلق به یک شخص یا افراد یا نهادها وجود دارد. افراد و شرکت ها کسب و کار خود را در قالب یک وب سایت ارائه می کنند و تا حدودی فعالیت ها و خدمات خود را در سایت تشریح می کنند و در واقع از زبان سایت ها با مشتریان خود صحبت می کنند. گاهی اوقات کاربران در طول روز بیشتر وقت خود را صرف جستجو در این سایت های اینترنتی می کنند تا به اهداف خود برسند. اما می خواهیم بدانیم که سایت یا وب سایت دقیقا چیست؟ و انواع آن چیست؟ شاید تشخیص این مشکل به شما کمک کند که در کدام یک از این سایت ها کسب و کار خود را طراحی کنید. پشتیبانی از وردپرس به شما کمک می کند تا بهترین سایت را برای شروع کسب و کار خود انتخاب کنید.
آنچه در این مقاله می خوانید:
وب سایت یا سایت چیست؟
وب سایت یک مکان و صفحه در اینترنت است که حاوی یک سری اطلاعات است. این اطلاعات در واقع همان اطلاعاتی است که افراد یا شرکت ها در مورد کسب و کار خود یا خودشان پست می کنند.
وب سایت یا سایت در واقع مجموعه ای از صفحات وب به هم پیوسته در اینترنت است. این صفحات وب حاوی متن، تصاویر، ویدئوها، صداهایی هستند که حاوی اطلاعات صاحبان وب سایت هستند و هر سایت دارای یک لینک منحصر به فرد به یک آدرس اینترنتی است.
تفاوت بین سایت و وب سایت
اگرچه ممکن است این دو کلمه با یکدیگر متفاوت باشند، اما در اصطلاح کامپیوتری تفاوتی با هم ندارند و اغلب به جای هم استفاده می شوند، هر دو در واقع به معنای سایت هستند.
انواع وب سایت
انواع مختلفی از وب سایت ها وجود دارد که هر کدام برای اهداف و کاربردهای متفاوتی طراحی شده اند. در اینجا برخی از انواع سایت ها را بر اساس هدف و کاربرد توضیح می دهیم.
وب سایت فروشگاه
یکی از انواع سایت ها سایت فروشگاهی یا وب سایت تجارت الکترونیکی است که هدف آن فروش آنلاین محصولات است. بهترین مثال در این مورد سایت دیجی کالا است.
با توسعه و ظهور هر چه بیشتر فروشگاه های اینترنتی، شکل فروش از حالت سنتی خارج شده است. فروش دیگر محدود به فروشگاه ها و سلول ها نیست. با ایجاد فروشگاه اینترنتی می توانید محصولات خود را بدون محدودیت مکانی به افراد بفروشید و در زمان دلخواه تحویل دهید.
معمولا کار با اتمام ساخت و طراحی سایت فروشگاهی ختم نمی شود، بلکه باید مواردی مانند موجودی کالا و قیمت و … را به روز کرد.
وب سایت شرکتی نوعی وب سایت است که برای ارائه اطلاعات در مورد یک تجارت یا شرکت استفاده می شود. در حالی که ممکن است مستقیماً از یک وب سایت شرکتی فروش نداشته باشید، می توانید حضور خود را به مشتریان بالقوه نشان دهید و به آنها نشان دهید که چگونه با شما در هنگام معرفی خود و کسب و کارتان تماس بگیرند.
یکی از ویژگی های وب سایت شرکتی این است که معمولا هزینه ساخت و طراحی وب سایت شرکتی نسبت به وب سایت های فروشگاهی کمتر است و معمولاً نیازی به نگهداری وب سایت زیادی ندارند.
سایت آموزشی
وب سایت های آموزشی سایت هایی با هدف آموزش دوره ها یا مطالب آموزشی به افراد هستند.
با شیوع کرونا در سال 2019، وب سایت های آموزشی و آموزش های مجازی بیش از پیش گسترش یافته است. امروزه در داخل و حتی خارج از ایران، دانشگاه ها، مدارس، مدارس آزاد و خصوصی و حتی افرادی که قصد تدریس درسی خاص را دارند از این وب سایت های آموزشی استفاده می کنند.
توجه داشته باشید که کار بلافاصله پس از ساخت سایت آموزشی تمام نمی شود. یکی از ویژگی های یک سایت آموزشی باید کیفیت و کارایی بالا باشد. برخی افراد معتقدند که کلاس ها و سایت های آموزشی مجازی به اندازه کلاس های حضوری موثر نیستند، حال تصور کنید سایت شما نتایج و کارایی بالایی نداشته باشد، به مرور زمان برند و اعتبار کسب و کار شما به شکلی بر روی شما قرار می گیرد. سایت آموزشی، قطعا آسیب خواهد دید. اگر کسب و کار شما در قالب یک سایت آموزشی است، باید بدانید که ویژگی های یک سایت آموزشی خوب به معیارهای زیادی بستگی دارد، از ظاهر گرافیکی سایت گرفته تا طبقه بندی محتوا و کلاس های آنلاین، نحوه محتوا. ارائه شده، سیستم پرسش و پاسخ مناسب و غیره از طریق مجموعه ای از این معیارها می توان یک سایت آموزشی قابل قبول فراهم کرد.
سایت و مجله خبری
حتما مجلات و روزنامه هایی را خریده اید که در دکه های روزنامه فروشی فروخته می شوند و مطالب آنها را خوانده اید. سایت های خبری و مجلات مشابه مجلاتی هستند که در اینترنت و آنلاین ایجاد می شوند. محتوای سایت ها و مجلات خبری متفاوت است و هر کدام از این سایت ها اخبار خاصی را پوشش می دهند. برخی از سایت های دیگر ممکن است اخبار متفاوتی در مورد موضوعات و اطلاعات مختلف ارائه دهند.
سایت های خبری و مجلات سعی می کنند ترافیک زیادی را برای سایت ایجاد کنند تا کاربران و خوانندگان به طور مرتب مطالب این سایت ها را جستجو کنند. این سایت ها پس از ایجاد ترافیک بالا به رسانه ای مناسب برای هر نوع تبلیغات تبدیل می شوند و درآمد تبلیغاتی بالایی کسب می کنند. برخی از سایت های مجله برای درآمد بیشتر علاوه بر تبلیغات از سیستم های بازاریابی وابسته یا وابسته استفاده می کنند.
وب سایت شخصی سایتی است که توسط شخص برای بیان افکار، خصوصیات، رزومه، سابقه، افتخارات، نوشته ها، مقالات، شعرها، عکس ها، فیلم ها و حتی بیان زندگی شخصی خود ایجاد می شود و این اطلاعات در وب سایت شخصی وی به اشتراک گذاشته می شود. .
داشتن سایت شخصی برای افرادی که قصد دارند روی توسعه برند شخصی خود کار کنند، مزایای مثبتی وجود دارد. این افراد را با داشتن یک وب سایت رزومه شخصی آسان تر خواهد بود و با داشتن اطلاعات واضح در مورد خود در وب سایت می توانند در ایجاد اعتماد به برند شخصی خود موفق تر باشند.
وب سایت های سرگرمی سایت هایی برای گذراندن اوقات فراغت با یک بازی سرگرم کننده هستند. محتوای این سایت ها متفاوت است و هر کدام از روش های خلاقانه ای برای سرگرمی کاربران استفاده می کنند. موسیقی، انواع بازی ها، عکس ها و فیلم ها، متن های خنده دار، اخبار و حقایق از جمله مطالب این وب سایت ها است.
از آنجایی که سایت های سرگرمی دارای ترافیک زیادی هستند، هدف آنها کسب درآمد از تبلیغات در سایت است.
وب سایت غیر انتفاعی
ماهیت غیرانتفاعی و استفاده از وب سایت ها فعالیت های بشردوستانه است. در گذشته عده ای به نام خیریه در محل خاصی جمع می شدند و کارهای خیریه انجام می دادند. امروزه از سایت های غیرانتفاعی برای ارائه اطلاعات در مورد جزئیات کار، ارائه اطلاعات مالی برای دریافت کمک و معرفی مراکزی که نیاز به کمک دارند استفاده می شود.
نتیجه
با استفاده روزافزون از دنیای وب و تجارت الکترونیک، افراد و سازمان ها تصمیم گرفته اند تا کسب و کار و فعالیت های خود را در اینترنت قرار دهند. این امر منجر به ایجاد وب سایت های مختلف با اهداف و کاربردهای متفاوت شده است. فروشگاه ها، مجلات شرکتی، آموزشی، خبری، سایت های شخصی، تفریحی و غیرانتفاعی از انواع سایت هایی هستند که افراد و سازمان ها با توجه به نوع کسب و کار خود و با گسترش انواع وب سایت ها می توانند از آنها برای اهداف خود استفاده کنند. همچنین برای حفظ سایت و خدمات آن گسترش یافته است.